A Forma1 elmúlt tíz évét megvizsgálva arra a nem túl örömteli következtetésre juthatunk, hogy bizony végérvényesen leáldozóban van a privát csapatok csillaga a Forma1-ben. Tíz éve még egyedül a Ferrari szerepelt teljes gyári csapatként a királykategóriában, mára már a mezőny közel fele, öt istálló tekinthető egy-egy nagy autógyár saját csapatának.
Az alábbi diagramon a gyári és a privát csapatok számának alakulása látható az elmúlt évtizedben:
Az ábra azt hiszem magáért beszél. Ráadásul ezen diagramon nem vettem figyelembe az úgynvezett "B-csapatokat", mint amilyen a Super Aguri a Hondának, sem a "félgyári" csapatokat, amely elnevezéssel azon istállókat jelölöm a továbbiakban, melyek ugyan nem mondhatóak gyári alakulatnak, de nagyon szoros kapcsolatban állnak/álltak egy-egy nagyobb autógyárral (például a McLaren-Mercedes, vagy pár éve a BAR-Honda).
A privát csapatok felvásárlásával egyidőben nagy nevek tűntek el az F1 palettájáról, elegendő itt a Benettont megemlíteni, és nagyon örömteli - azt hiszem nem csak számomra - az a tény, hogy annak ellenére, hogy a BMW felvásárolta a Sauber csapatot, legalább nevében megőrizte az elődöt.
És hol vannak már azok az idők, amikor egy privát csapat a legnagyobbak alá is borsot tudott törni? Amikor Heinz-Harald Frentzen egy Jordannel három futammal a szezon vége előtt komoly esélyekkel bírt a világbajnoki cím megszerzésére? Bizony rég elmúltak már. Az elmúlt nyolc évben autógyártól teljesen független csapat nem tudott a legjobb háromba kerülni a pontversenyben (utoljára 1999: Jordan, 3. hely), a Sauber 2001-es 4. helyezése óta pedig a legjobb négybe sem (az idei évben ugyan negyedik lett a Williams-Toyota, ám ezt csak a McLaren kizárásának köszönhetik, így meg mégsem az igazi...). A következő diagramon a gyári, "félgyári" és privát csapatok adott szezonbeli legjobb világbajnoki helyezései láthatóak:
Sokat ehhez sem kell hozzáfűzni: ma már nincs esélye egy teljesen független csapatnak beleszólni a nagyok dolgába. És nem ért véget a folyamat: a hírek szerint a Toyota a Williamset, a Ferrari a Toro Rossot, míg a McLaren-Mercedes a jövőre induló Prodrive-ot szeretné B-csapatává alakítani. Ha ez így folytatódik, pár éven belül teljesen eltűnhetnek a par excellence privát alakulatok a mezőnyből.
Természetesen ez is egy olyan tendencia, ami ellen nem lehet, és talán nem is kell tenni, egy dolog azonban az én számomra biztosnak tűnik: a Forma1 történetének egy igen hosszú és dicsőséges időszaka nemsokára teljesen mértékben le fog zárulni: véget ér a privát csapatok korszaka...
Elgyáriasodás...
2007.11.10. 18:35 :: pytho
2 komment
Címkék: forma1 privát csapatok f1 statisztika
A bejegyzés trackback címe:
https://pytho.blog.hu/api/trackback/id/tr98224591
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
F1 Fan · http://www.virtualmanager.hu 2008.03.14. 09:59:27
Sziasztok!
Szeretnék ajánlani egy Forma1-es játékot: www.virtualmanager.hu
Játssz, és tedd még izgalmasabbá a szezont!
Szeretnék ajánlani egy Forma1-es játékot: www.virtualmanager.hu
Játssz, és tedd még izgalmasabbá a szezont!
Ződgyík 2009.10.13. 15:11:29
@F1 Fan:
Ezt a szezont már kevés dolog teheti izgalmasabbá - habár nekem az arab pálya és a verseny tetszik!
(mondjuk Imola akkor is viszi a prímet nálam)
Ezt a szezont már kevés dolog teheti izgalmasabbá - habár nekem az arab pálya és a verseny tetszik!
(mondjuk Imola akkor is viszi a prímet nálam)
Utolsó kommentek